Week Zonder Vlees komt naar België

“Week Zonder Vlees” kiest België als eerste land in Europese uitrol (eerste Belgische editie van 23 tot en met 29 oktober 2023). De Europese commissie ondersteunt in haar green deal inclusieve campagne over positief impact plantaardig eten op klimaat.

De laatste week van oktober wordt dit jaar in België DE week om een alternatief, plantaardig eetpatroon aan te kweken. Het van oorsprong Nederlands non-profit initiatief krijgt onder impuls van de European Green Deal zijn allereerste Europese uitbreiding in ons land. 25 bedrijven gaven alvast hun “ja-woord” om hun schouders onder de campagne te zetten in België. De initiatiefnemers roepen bedrijven, (gezondheids)instellingen, organisaties, scholen, cateraars, gemeenten, politici, de horeca én particulieren op om de uitdaging aan te gaan. Ze rekenen op een breed enthousiasme in ons land, want een week zonder vlees “moet zeker kunnen”! (www.weekzondervlees.be)


Belgische primeur na Nederlands succes
Wie regelmatig naar Nederland gaat of de media van onze noorderburen volgt, kan er niet naast kijken : De Nationale Week Zonder Vlees kent al zes jaar een ongelooflijk succes. Deze campagne slaagde er al in tot 2,7 miljoen Nederlanders (1/5 van de hele bevolking !) te overtuigen om een flexitarisch eetpatroon te ontwikkelen door zeven dagen lang de voorkeur te geven aan plantaardige voeding. “Ons doel is om op laagdrempelige wijze een heel ruim publiek te bereiken. Want, geef toe, een week doorbrengen zonder vlees te eten, dat moeten wij toch allemaal kunnen!”, vertelt een enthousiaste Isabel Boerdam. De oorspronkelijke initiatiefneemster en overtuigde vegetariër startte de campagne ooit vanaf haar Amsterdamse keukentafel. Ze heeft er alle vertrouwen in : België kan deze uitdaging even goed aan als Nederland.


European Green Deal

Daarom werd besloten om België als eerste lidstaat binnen de Europese Unie de campagne te laten uitrollen. “Met Brussel als hoofdstad van Europa willen wij samen met de Europese Commissie een sterk signaal uitsturen naar alle andere lidstaten, want klimaatverandering stopt immers niet bij de landsgrenzen”. Vanaf 2024 sluiten respectievelijk Duitsland en Denemarken aan bij deze resoluut inclusieve duurzaamheidscampagne. Hiermee draagt het project bij aan de klimaatdoelstellingen voor 2030 en aan een duurzaam, gezond en toekomstbestendig dieet.

“Ons doel is om op laagdrempelige wijze een heel ruim publiek te bereiken. Want, geef toe, een week doorbrengen zonder vlees te eten, dat moeten wij toch allemaal kunnen!” – Isabel Boerdam, founder Week Zonder Vlees.


Concrete resultaten
De doorsnee consument ligt er waarschijnlijk niet bij stil. Maar wie de cijfers kent, ziet snel in hoe impactvol zo’n campagne kan zijn : wanneer je als volwassene één week geen vlees eet, bespaar je gemiddeld 132 liter water, 52 kilometer autorijden en 834 gram dierenvlees.

Hiermee levert de campagne een wezenlijke bijdrage aan de uitdagende klimaatdoelstellingen. Bovendien vergt een project als dit, in tegenstelling tot investeringen in zonnepanelen of windmolens bijvoorbeeld, weinig financiële inspanningen om de CO2-uitstoot terug te dringen. “Uiteraard wordt de impact op het klimaat nog groter wanneer mensen duurzaam hun eetpatroon gaan veranderen.” Ruim 80% van de deelnemers geeft na de campagne aan blijvend minder vlees te willen eten. Zo maken we écht een verschil!”, vervolgt Isabel.


Gerenommeerde en overtuigde partners
Het zijn niet de eerste de beste die hun naam, motivatie én creativiteit associëren aan deze allereerste Belgische editie. Albert Heijn, Becel, Beyond Meat, Bonduelle, BonMush, Boursin, Cool Beans Foods, CRISP, Delhaize, De Vegetarische Slager, Fred’s Vegan, Garden Gourmet, HAK, HelloFresh, La Vie, Luiten, Magioni, Patak’s, Nurishh, Soto, SOUQ, The Flower Farm, Verstegen Spices & Sauces, Vivera, We’re Smart World … Nu al hebben 25 bedrijven hun deelname bevestigd.

De partners worden ruim opgenomen in de communicatiecampagne van de Week Zonder Vlees om zo hun favoriete product, recept of bijzonder verhaal aan het publiek toe te lichten Isabel Boerdam verwacht dat behoorlijk wat extra bedrijven, nu de datum officieel gekend is, op de kar zullen springen. “De Belgische Week Zonder Vlees start over exact vier maanden. Dit geeft ons nog even tijd om extra partners aan te nemen. Het is essentieel dat de bedrijfswereld haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opneemt om dit initiatief samen met het grote publiek te ondersteunen”.

Over heel België wordt de campagne ook ondersteund door lokale ambassadeurs die hun steentje willen bijdragen. Foodies, chefs, diëtisten, leerkrachten van hotelscholen,… De Week Zonder Vlees is alvast van plan iedere provincie actief te betrekken in de campagne.


Meedoen : laagdrempelig én eenvoudig
Vanaf vandaag kan iedereen zich op www.weekzondervlees.be eenvoudig aanmelden om mee te doen. Deelnemers worden regelmatig op de hoogte gehouden door middel van een nieuwsbrief vol tips en inspiratie. Tijdens de Week krijgen zij toegang tot de speciale Belgische “Week Zonder Vlees” recepten, om zeven dagen lang genoeg inspiratie op te doen om te genieten van de lekkerste vegetarische en plantaardige gerechten.

www.weekzondervlees.be
#weekzondervlees

Over de Week Zonder Vlees campagne
De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond in maart 2018 plaats in Nederland, en is sindsdien een jaarlijks terugkerend initiatief in Nederland. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en de kookboeken De Vegabijbel en De Vega Atlas. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. België wordt in oktober 2023 het eerste land binnen de Europese Unie dat de campagne uitrolt. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er één of twee additionele Europese landen worden toegevoegd.

Gefinancierd door de Europese Unie. Standpunten en meningen zijn enkel en alleen van de auteur(s) en komen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, het Horizon Action Grant of Innovarum. De Europese Unie noch de subsidieverlenende autoriteiten kunnen hiervoor verantwoordelijk worden gehouden.