Vlaamse ambassadeurs eerste editie Week Zonder Vlees België (23-29 oktober) bekend

Een topchef, de eigenares van een veggie-sterrenzaak, een koppel veggiepioniers in de horeca, cateraars en diëtisten, maar eveneens een topsporter, een foodblogster en een bekende muzikant, een striptekenares, een schooldirecteur en mensen uit de bedrijfswereld: allen steunen actief, met woord én daad, de eerste editie van Week Zonder Vlees België.

Nog ruim drie weken te gaan en het is zover! Dan vindt de eerste uitgave van de Week zonder Vlees in België plaats. De campagne kon meteen rekenen op de massale steun van 28 partners uit de voedingswereld. Zo gaan van 23 tot 29 oktober onder meer partners uit de grootdistributie acties opzetten rondom vega op de winkelvloer, merken hun vegetarische producten extra in de kijker spelen of andere partners speciale Week Zonder Vlees recepten aanbieden op het menu.


Ambassadeurs in elke provincie

Sinds vandaag kirijgt “Week Zonder Vlees België 2023” ook een eigen gezicht in alle Vlaamse provincies van het land.

  • Antwerpen: Elisabeth van Lierop, eco-blogger, moeder en psychologe, en Tijs Delbeke, muzikant bij onder andere Balthazar en Warhaus. Elisabeth: “Wij eten met het hele gezin plantaardig. We willen graag aan de rest van België laten zien dat dit laagdrempelig en familiaal kan.” Tijs: “Ik vind het ook belangrijk om plantaardig eten een andere reputatie te geven. Ik heb het idee dat het vegan zijn vaak wordt gezien als iets voor vrouwen of extreme fitness mannen, maar ik wil graag laten zien dat het voor iedereen is.
  • Limburg: Tekla Vancleynenbreugel, oprichtster en beheerder van Lento in Hasselt en Antwerpen. “We vinden het belangrijk dat mensen meer kennis krijgen over de impact van vlees en zuivel op de dieren, onze gezondheid en het klimaat. Er is meer en meer kennis bij de mensen, zeker vergeleken met een aantal jaar geleden. Maar toch merken we dat heel veel mensen niet beseffen wat de impact is van wat ze eten. Ons doel is daarom om mensen op een positieve manier bewuster te maken”.
  • Oost-Vlaanderen: Iris Van Robays, striptekenares: “Ik heb zelf gemerkt dat vegetarisch koken echt superlekker is. Ik merkte vooral, zowel bij mijn ouders als bij veel van mijn vrienden, dat je het vegetarisch koken gewoon moet doen, en er niet te veel de nadruk op moet leggen! Ik vind het een verrijking van je keuken omdat je ook meer naar andere culturen gaat kijken en andere kruiden gaat gebruiken. Ik sta volledig achter de campagne en ben daar graag een klankbord voor.
  • Vlaams-Brabant: Frank Fol, topchef en pionier van de veggiegastronomie in België: “Ik geloof dat er een balans moet zijn in onze voeding. Op dit moment wordt er nog steeds te veel vlees gegeten, en daarom ondersteun ik dit initiatief. De campagne kan gewoonten veranderen en ons laten zien dat er ook andere opties zijn. Door meer groenten te eten kunnen we zowel onze gezondheid als het milieu verbeteren.
  • West-Vlaanderen: Sarah Claeys, oprichtster en beheerster van Vegansa, verkozen tot Best Catering bij de Veggie Awards 2023 : “Wij staan volledig achter het initiatief van de Week Zonder Vlees en zetten ons daarom graag in als ambassadeurs. We zetten graag de schijnwerpers op de positieve impact die deze week heeft op ons waterverbruik, de CO2-uitstoot, ons lichaam, en nog zo veel meer. Er worden recepten gedeeld, er zijn tips en tricks voor alternatieven, en vragen over voedingsstoffen worden beantwoord. En dit alles zul je ook nog eens delen met alle andere deelnemers! Kortom: je staat er niet alleen voor.

In Brussel en Wallonië kan de campagne evenzeer rekenen op de actieve bijdrage van enthousiaste en gemotiveerde lokale ambassadeurs. In Brussel schaarde, naast topatleet Nathan Goffart en diëtiste en voedingsdeskundige Ségolène Guisset, ook Caroline Baerten, van de bekende veggie sterrenzaak Humus & Hortense, zich achter de campagne.

De ambassadeurs zetten zich actief om zoveel mogelijk Belgen aan te moedigen om deel te nemen aan de campagne, onder meer door het publiceren van eigen tips & tricks, recepten en speciale acties in hun zaak.


Een week zonder vlees: het verschil in cijfers
Met de Week Zonder Vlees roept de organisatie de deelnemers op om een week het vlees te laten staan en een flexitarisch eetpatroon aan te kweken, waarbij dierlijke producten worden afgewisseld met vegetarische en plantaardige alternatieven. Vaker een dagje geen vlees eten is immers een kleine moeite, met een enorm positieve impact op mens, dier en klimaat.

Door geen vlees te consumeren tijdens de Week Zonder Vlees verlaag je de milieudruk van je voeding. Je bespaart bijvoorbeeld op watergebruik (132 liter) en 10,1 kg aan CO2-equivalenten, ofwel broeikasgassen of 52 km autorijden. Tenslotte bespaar je gemiddeld door het niet eten van vlees tijdens de Week Zonder Vlees niet minder dan 834 gram dierenvlees.


28 partners

Een brede waaier uit de (Belgische) voedingsindustrie, gezondheidsfondsen en beroepsverenigingen steunen deze inclusieve campagne met belangrijke boodschap: minder vlees eten is positief voor het klimaat!

Albert Heijn, Becel, Beyond Meat, Bonduelle, BONMUSH, Boursin, Carrefour, Christelijke Mutualiteit, CM Gezondheidsfonds, CRISP, De Vegetarische Slager, Delhaize, Fred’s Vegan, Garden Gourmet, HAK, HelloFresh, La Fille du Boucher, La Vie, Le Botaniste, Luiten, Magioni, Nurishh, Patak’s, SOTO, Nadia & Merijn’s SOUQ, The Flower Farm, VBVD (Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten), Verstegen Spices & Sauces, Vivera en We’re Smart World : allen hebben ingestemd om hun schouders te zetten onder de allereerste editie van de Week Zonder Vlees in België.


Ondersteuning Europese Commissie

Deze eerste Belgische editie vormt de eerste stap in de Europese uitrol van dit van oorsprong Nederlands initiatief. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de financiële tussenkomst van de Europese Commissie, in het kader van haar Green Deal, dankzij de financiering van het overkoepelende LIKE-A-PRO project. In hun Evaluation Summary Report voor de toekenning van de subsidie aan het LIKE-A-PRO project stelt de commissie:

De belangstelling van Europeanen voor alternatieve eiwitten wordt duidelijk en deze trend is de perfecte basis voor de verschuiving naar duurzame en gezonde voeding en voedselsystemen, in overeenstemming met de ambities van de Green Deal van de EU, de “Farm to Fork”-strategie en de klimaatdoelstellingen van de EU.

[…] Toch bestaat er nog een kloof tussen interesse en consumptie, te wijten aan obstakels in de voedselomgeving, zoals een beperkt productaanbod, suboptimale productsmaak, geïsoleerde productplaatsing in winkels of menu’s, enz. Zonder deze obstakels te overwinnen zullen alternatieve eiwitten een niche blijven.

LIKE-A-PRO streeft ernaar alternatieve eiwitten mainstream te maken door ze toegankelijk, beschikbaar en aanvaardbaar te maken voor iedereen (van kinderen tot ouderen, kwetsbare groepen) en overal (in heel Europa, in stedelijke, peri-urbane en landelijke gebieden).”


Meedoen: laagdrempelig én eenvoudig

Iedereen kan meedoen door zich op www.weekzondervlees.be eenvoudig aan te melden om mee te doen. Deelnemers worden regelmatig op de hoogte gehouden door middel van een nieuwsbrief vol tips en inspiratie. Tijdens de Week krijgen zij toegang tot het kickstart magazine en speciale Belgische Week Zonder Vlees recepten, om zeven dagen lang genoeg inspiratie op te doen om te genieten van de lekkerste vegetarische en plantaardige gerechten.

www.weekzondervlees.be
#weekzondervlees


Over de Week Zonder Vlees campagne

De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond in maart 2018 plaats in Nederland, en is sindsdien een jaarlijks terugkerend initiatief in Nederland. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en de kookboeken De Vegabijbel en De Vega Atlas. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ van de Europese Unie kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen als onderdeel van het LIKE-A-PRO project, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. België wordt in oktober 2023 het eerste land binnen de Europese Unie dat de campagne uitrolt. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er één of twee additionele Europese landen worden toegevoegd.

Gefinancierd door de Europese Unie onder het LIKE-A-PRO project. Standpunten en meningen zijn enkel en alleen van de auteur(s) en komen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, LIKE-A-PRO, het Horizon Action Grant of Innovarum. De Europese Unie noch de subsidie verlenende autoriteiten kunnen hiervoor verantwoordelijk worden gehouden.