28 partners eerste “Week Zonder Vlees” editie België (23 tot 29 oktober 2023) bekend

Een brede waaier uit de (Belgische) voedingsindustrie, gezondheidsfondsen en beroepsverenigingen steunen inclusieve campagne met belangrijke boodschap: minder vlees eten is positief voor het klimaat!

Albert Heijn, Becel, Beyond Meat, Bonduelle, BONMUSH, Boursin, Carrefour, CM Gezondheidsfonds, CRISP, De Vegetarische Slager, Delhaize, Fred’s Vegan, Garden Gourmet, HAK, HelloFresh, La Fille du Boucher, La Vie, Luiten, Magioni, Nurishh, Patak’s, SOTO, Nadia & Merijn’s SOUQ, The Flower Farm, VBVD (Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten), Verstegen Spices & Sauces, Vivera, We’re Smart World: allen hebben ingestemd om hun schouders te zetten onder de allereerste editie van de Week Zonder Vlees in België.

Van 23 tot 29 oktober 2023 sporen zij het grote publiek aan om actief deel te nemen aan de campagne. De Belgische voedingsindustrie is zich vandaag immers steeds meer bewust van de rol die zij kan en moet spelen om de consument te begeleiden en te motiveren om een duurzamer eetpatroon aan te kweken:

  • Karima Ghozzi, External Communications Manager Delhaize: “Bij Delhaize stellen we alles in het werk om onze klanten te inspireren tot een evenwichtig en duurzaam dieet. Deze inspiratie gaat hand in hand met het bieden van voldoende keuze en noodzakelijke alternatieven in ons assortiment. We merken al enkele jaren een verandering in het koopgedrag van onze klanten die steeds vaker kiezen voor een flexitarisch dieet. Het steunen van de Week Zonder Vlees en het opnieuw onder de aandacht brengen van de rijkdom van het plantaardige assortiment bij Delhaize lag dan ook voor de hand”.
  • Victor Smits, duurzaamheidsmanager HelloFresh : “Bij HelloFresh zijn we continu op zoek naar hoe we stappen kunnen zetten rondom duurzaamheid. En daar hoort vegetarisch koken bij. Inmiddels is 40% van ons menu vegetarisch. We zijn dan ook trots om als partner van de Week Zonder Vlees nu ook in België van start te gaan. Zo kunnen we nog meer mensen inspireren en laten ontdekken hoe eenvoudig, gevarieerd en lekker de vegetarische keuken kan zijn”.
  • Kaat Van der Goten, Brand Manager De Vegetarische Slager België : “Het doel van De Vegetarische Slager is om Belgen te laten ervaren dat je qua smaak en textuur niks hoeft op te geven met ons ‘plantaardig vleesch’. Je kunt nog steeds de gerechten maken zoals je gewend bent, maar dan met plantaardige ingrediënten.


Ondersteuning Europese Commissie
Deze eerste Belgische editie vormt de eerste stap in de Europese uitrol van dit van oorsprong Nederlands initiatief. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de financiële tussenkomst van de Europese Commissie, in het kader van haar Green Deal, dankzij de financiering van het overkoepelende LIKE-A-PRO project. In hun Evaluation Summary Report voor de toekenning van de subsidie aan het LIKE-A-PRO project  stelt de commissie:

De belangstelling van Europeanen voor alternatieve eiwitten wordt duidelijk en deze trend is de perfecte basis voor de verschuiving naar duurzame en gezonde voeding en voedselsystemen, in overeenstemming met de ambities van de Green Deal van de EU, de “Farm to Fork”-strategie en de klimaatdoelstellingen van de EU.

[…] Toch bestaat er nog een kloof tussen interesse en consumptie, te wijten aan obstakels in de voedselomgeving, zoals een beperkt productaanbod, suboptimale productsmaak, geïsoleerde productplaatsing in winkels of menu’s, enz. Zonder deze obstakels te overwinnen zullen alternatieve eiwitten een niche blijven.

LIKE-A-PRO streeft ernaar alternatieve eiwitten mainstream te maken door ze toegankelijk, beschikbaar en aanvaardbaar te maken voor iedereen (van kinderen tot ouderen, kwetsbare groepen) en overal (in heel Europa, in stedelijke, peri-urbane en landelijke gebieden).


Meedoen: laagdrempelig én eenvoudig
Iedereen kan meedoen door zich op www.weekzondervlees.be eenvoudig aan te melden om mee te doen. Deelnemers worden regelmatig op de hoogte gehouden door middel van een nieuwsbrief vol tips en inspiratie. Tijdens de Week krijgen zij toegang tot het kickstart magazine en speciale Belgische Week Zonder Vlees recepten, om zeven dagen lang genoeg inspiratie op te doen om te genieten van de lekkerste vegetarische en plantaardige gerechten.

www.weekzondervlees.be
#weekzondervlees


Over de Week Zonder Vlees campagne

De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond in maart 2018 plaats in Nederland, en is sindsdien een jaarlijks terugkerend initiatief in Nederland. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en de kookboeken De Vegabijbel en De Vega Atlas. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ van de Europese Unie kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen als onderdeel van het LIKE-A-PRO project, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. België wordt in oktober 2023 het eerste land binnen de Europese Unie dat de campagne uitrolt. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er één of twee additionele Europese landen worden toegevoegd.

Gefinancierd door de Europese Unie onder het LIKE-A-PRO project. Standpunten en meningen zijn enkel en alleen van de auteur(s) en komen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, LIKE-A-PRO, het Horizon Action Grant of Innovarum. De Europese Unie noch de subsidie verlenende autoriteiten kunnen hiervoor verantwoordelijk worden gehouden.