Ons verhaal

De Stichting Nationale Week Zonder Vlees is een Nederlandse stichting die in het leven werd geroepen door Isabel Boerdam. Isabel is vegetariër sinds haar 9e en deelt sinds 2013 vegetarische inspiratie op haar foodblog De Hippe Vegetariër. In 2018 besloot ze dat het tijd was voor meer. Met haar communicatie-expertise en foodnetwerk als basis, besloot Isabel zelf een bijdrage te willen leveren aan de uitdagende klimaatdoelstellingen en de maatschappelijke gezondheid. Ze bedacht de Week Zonder Vlees en voerde de eerste editie in 2018 in haar eentje uit.

Vanaf 2019 werd de campagne vijf jaar lang als non-profit initiatief uitgevoerd door Isabel haar bedrijf: Food Consultancy & Communicatiebureau Green Food Lab. Met de Europese ambities werd de campagne te veeleisend voor Green Food Lab, en besloot Isabel de stichting operationeel actief te maken. Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft nu een eigen team dat onder leiding van Isabel zelfstandig verantwoordelijk is voor de strategie en uitrol van de campagne in zowel Nederland als in de rest van Europa.

Missie & visie

De Week Zonder Vlees heeft als doel om, samen met een collectief van bedrijven in de voedingsindustrie, een wezenlijke bijdrage te leveren aan de uitdagende klimaatdoelstellingen. De huidige vleesconsumptie heeft immers een directe relatie met de overmatige CO2-uitstoot waar onze wereld onder lijdt, en is – in tegenstelling tot duurzame oplossingen zoals zonnepanelen en elektrische auto’s – zonder grote investeringen en zonder concessies vandaag nog aan te pakken. 

Stichting Nationale Week Zonder Vlees opereert vanuit de overtuiging dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. Daarom willen we een flexitarisch eetpatroon promoten waarin vlees, vis en zuivel afgewisseld worden met plantaardige ingrediënten.

Als ervaringsdeskundigen weten wij dat vegetarisch en plantaardig eten niet saai, smakeloos of ingewikkeld is. Door één week de uitdaging aan te gaan en kennis te maken met nieuwe producten, recepten en gerechten, ontdekken mensen de vele mogelijkheden en smaken van de vegetarische en plantaardige keuken. Met deze positieve inzichten en handvaten, kunnen zij deze gerechten vervolgens stap-voor-stap structureel in hun eetpatroon toepassen.  

Vanuit de overtuiging “proeven en proberen is geloven” inspireren wij alle mensen die meedoen aan de Week Zonder Vlees en geven we hen praktische handvatten om niet alleen tijdens de Week, maar ook daarna op een makkelijke en lekkere manier minder vlees te eten. 

Meer lezen over wat je bespaart door mee te doen aan de Week Zonder Vlees? Klik dan op de knop hieronder!

Internationale ambities

Omdat het in 2021 begon te kriebelen om onze groene impact internationaal uit te breiden hebben we de mogelijkheden tot uitbreiding naar andere Europese landen onderzocht. Vanaf 2023 kan de campagne in verschillende Europese landen worden uitgerold als onderdeel van het LIKEAPRO project dawordt gefinancierd door de Europese Unie onder de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’België wordt in oktober 2023 het eerste land binnen de Europese Unie (buiten Nederland) dat de campagne uitrolt. Hierna zullen in 2024 en 2025 Denemarken, Duitsland, Spanje en Oostenrijk volgen. De horizon vanaf 2026 is nog onbekend. Zo hopen we zoveel mogelijk Europeanen te inspireren tot een gebalanceerd en duurzaam voedingspatroon, waarin plantaardige producten en gerechten zeker zo’n prominente plek hebben in het eetpatroon als dierlijke. Op naar een groener eetpatroon in heel Europa!

landen

mln deelnemers

partners

Het team

Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft een vast vierkoppig team dat zich bezighoudt met het opzetten en uitvoeren van de Week Zonder Vlees in heel Europa. Over het uitvoerende team lees je hieronder meer. Meer weten over het bestuur? Kijk dan hier! 

Isabel (1990), zelf al vegetariër sinds haar negende, heeft in 2018 de eerste Week Zonder Vlees in het leven geroepen om bij te dragen aan de uitdagende klimaatdoelstellingen. Je kunt haar kennen van Food Consultancy & Communications Agency Green Food Lab en haar foodblog De Hippe Vegetariër. Als jarenlange vegetarische expert en managing director stemt Isabel beslissingen af met het bestuur, werkt ze voortdurend aan de toekomstambities van de Nederlandse campagne, gebruikt ze haar sterke netwerk voor de Europese uitrol van de campagne en heeft ze de rol van woordvoerder. 

ISABEL BOERDAM

Managing Director

Lieske (1992) is een foodie in hart en nieren. Sinds een aantal jaar is het menu bij haar thuis volledig vegetarisch. Maar buiten de deur laat ze zich graag verrassen door de chef, waardoor het zomaar kan dat er een keer vlees, vis of zuivel op het menu staat. Tijdens haar hotelschoolopleiding specialiseerde ze zich op culinair gebied en als toekomstig diëtist heeft ze haar expertise op het gebied van voeding- en duurzaamheid uitgebreid. Lieske maakt sinds 2019 deel uit van team Week Zonder Vlees en heeft sinds dit jaar een overkoepelende rol, waarbij ze zich bezighoudt met de dagelijkse operationele leiding over de stichting. 

LIESKE VAN DER WAALS

Campaign Lead

Floor (1997) is al vanaf kinds af aan bijna altijd in de keuken te vinden. Tijdens haar opleiding aan de hotelschool ontwikkelde ze een enorme passie voor voeding en duurzaamheid en begon ze zich te verdiepen in de eiwittransitie. Zelf eet ze sindsdien ook 95% plantaardig! Met haar masters in Health Education & Promotion en Environment & Resource Management heeft ze een solide achtergrond in duurzame gedragsverandering die ze vol overtuiging inzet om mensen te inspireren vaker plantaardig te eten. Floor neemt vooral de uitrol van de Belgische, Duitse en Oostenrijkse campagnes onder haar hoede. 

FLOOR SEVERENS

Campaign Manager

Nina (1997) is opgegroeid met het gemiddelde AVG’tje. Als kind is zij periodes vegetariër geweest, maar ontdekte toen ze ging studeren pas écht het belang van minder vlees eten. Tijdens haar stage bij een duurzaam campagnebureau ondervond ze hoe lekker de vegetarische keuken is en sindsdien eet ze nog maar sporadisch vlees of vis. Nina heeft een achtergrond in de diëtetiek en heeft een master Communicatiewetenschap gevolgd. Haar kennis zet ze vol enthousiasme in voor de Week Zonder Vlees-campagne, waar ze vooral de uitrol van de Nederlandse, Deense en Spaanse campagnes op zich neemt.  

NINA DE GRAAF

Campaign Manager

Onze partners

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Onze maandelijkse nieuwsbrief staat boordevol recepten, tips en het laatste plantaardige nieuws. Mis hem niet!