Frank Fol overtuigt 24 (top)restaurants om vlees van de kaart te halen tijdens de eerste editie Week Zonder Vlees België (23-29 oktober)

Wil je jezelf, familie of vrienden graag extra verwennen tijdens de eerste Belgische Week Zonder Vlees editie? Dan kan je snel nog een tafel boeken in één (of meerdere !) van de 24 restaurants die de campagne extra slagkracht geven door een week lang het vlees van hun kaart te halen. De boodschap is duidelijk : Wij Belgen, echte Bourgondiërs, kunnen een volwaardig pure plant based menu appreciëren.


24 (sterren)restaurants, 1 gezamenlijk doel

L’Air des Sens – Zoutleeuw, Hofke van Bazel – Bazel, Le Vieux Château* – Flobecq, Amaranth – Merelbeke, T Aards Paradijs – Merendree, Bistro Mariette – Wilsele, Humus x Hortense* – Brussel, Entropy – Brussel, La Maryse – Eeklo, Neon – Lier, Kris – Kasterlee, Paul de Pierre – Maarkedal, De Vijf Seizoenen – Brakel, ’t Vijfde Seizoen – Aalter, Vous le Vous – Wimmertingen, Vivendum – Dilsen-Stokkem, De Poorterij – Dilsen-Stokkem, Souvenir* – Gent, Taste – Leuven, Marsnil – Batsheers, Va et Vient – Kortrijk, La Rosa – Edegem, Lento – Antwerpen / Hasselt, VerTige – Brussel : je zou voor minder op z’n minst flexitarisch worden als je weet dat al deze topzaken, waaronder 3 1-sterrestaurants, een week lang alleen vegetarische menu’s gaan aanbieden.

Op deze manier willen zij hun actieve steun betuigen aan de eerste Belgische editie van de “Week Zonder Vlees”. Dit gezamenlijk initiatief is mede te danken aan Frank Fol, Chairman van We’re Smart World. Hij wist zelfs sterrenrestaurants die normaal vlees op het menu serveren, te overtuigen om dit een weeklang niet te doen.

we're smart logo


Frank Fol, veggie topchef van het eerste uur
Frank Fol, topchef en pionier van de veggiegastronomie in België, besefte als een van de allereerste hoe essentieel een geleidelijke overgang naar een keuken gebaseerd op meer groenten zou worden.

Frank Fol, ook bijgenaamd The Vegetable Chef®, initiatiefnemer van het concept We’re Smart® World, is voormalig chef/eigenaar van Michelin-sterrenrestaurant Sire Pynnock – is al meer dan dertig jaar echt gepassioneerd door groenten en alle producten die op onze aarde groeien en zijn keuken was erg gericht op het gebruik van groenten en fruit.

Als voormalig sterrenchef in het Belgische culinaire theater is hij vandaag een internationale consultant op het gebied van gezonde, evenwichtige en plantaardige (zo vaak mogelijk maar niet systematisch) voeding. Hij adviseert, coacht en geeft workshops over de hele wereld.

Met veel plezier en overtuiging naam hij de rol van ambassadeur van de “Week Zonder Vlees” in België aan om via deze positieve en inclusieve campagne een positief impact teweeg te brengen op het klimaat : “Ik geloof dat er een balans moet zijn in onze voeding. Op dit moment wordt er nog steeds te veel vlees gegeten, en daarom ondersteun ik dit initiatief. De campagne kan gewoonten veranderen en ons laten zien dat er ook andere opties zijn. Door meer groenten te eten kunnen we zowel onze gezondheid als het milieu verbeteren.

De Week Zonder Vlees in België wordt mede mogelijk gemaakt door Albert Heijn, Becel, Beyond Meat, Bonduelle, BONMUSH, Boursin, Carrefour, Christelijke Mutualiteit, CM Gezondheidsfonds, CRISP, De Vegetarische Slager, Delhaize, Fred’s Vegan, Garden Gourmet, HAK, HelloFresh, La Fille du Boucher, La Vie, Le Botaniste, Luiten, Magioni, Nurishh, Patak’s, SOTO, Nadia & Merijn’s SOUQ, The Flower Farm, VBVD (Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten), Verstegen Spices & Sauces, Vivera en We’re Smart World.

ACHTERGRONDINFORMATIE WEEK ZONDER VLEES

Een week zonder vlees: het verschil in cijfers
Met de Week Zonder Vlees roept de organisatie de deelnemers op om een week het vlees te laten staan en een flexitarisch eetpatroon aan te kweken, waarbij dierlijke producten worden afgewisseld met vegetarische en plantaardige alternatieven. Vaker een dagje geen vlees eten is immers een kleine moeite, met een enorm positieve impact op mens, dier en klimaat.

Door geen vlees te consumeren tijdens de Week Zonder Vlees verlaag je de milieudruk van je voeding. Je bespaart namelijk wel 18,3 kg aan CO2-equivalenten, ofwel broeikasgassen. Dit komt neer op zo’n 95 km autorijden!

Ondersteuning Europese Commissie
Deze eerste Belgische editie vormt de eerste stap in de Europese uitrol van dit van oorsprong Nederlands initiatief. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de financiële tussenkomst van de Europese Commissie, in het kader van haar Green Deal, dankzij de financiering van het overkoepelende LIKE-A-PRO project. In hun Evaluation Summary Report voor de toekenning van de subsidie aan het LIKE-A-PRO project (https://www.like-a-pro.eu/) stelt de commissie:

De belangstelling van Europeanen voor alternatieve eiwitten wordt duidelijk en deze trend is de perfecte basis voor de verschuiving naar duurzame en gezonde voeding en voedselsystemen, in overeenstemming met de ambities van de Green Deal van de EU, de “Farm to Fork”-strategie en de klimaatdoelstellingen van de EU.

[…] Toch bestaat er nog een kloof tussen interesse en consumptie, te wijten aan obstakels in de voedselomgeving, zoals een beperkt productaanbod, suboptimale productsmaak, geïsoleerde productplaatsing in winkels of menu’s, enz. Zonder deze obstakels te overwinnen zullen alternatieve eiwitten een niche blijven.

LIKE-A-PRO streeft ernaar alternatieve eiwitten mainstream te maken door ze toegankelijk, beschikbaar en aanvaardbaar te maken voor iedereen (van kinderen tot ouderen, kwetsbare groepen) en overal (in heel Europa, in stedelijke, peri-urbane en landelijke gebieden).


Meedoen: laagdrempelig én eenvoudig
Iedereen kan meedoen door zich op www.weekzondervlees.be eenvoudig aan te melden om mee te doen. Deelnemers worden regelmatig op de hoogte gehouden door middel van een nieuwsbrief vol tips en inspiratie. Tijdens de Week krijgen zij toegang tot het kickstart magazine en speciale Belgische Week Zonder Vlees recepten, om zeven dagen lang genoeg inspiratie op te doen om te genieten van de lekkerste vegetarische en plantaardige gerechten.

www.weekzondervlees.be
#weekzondervlees


Over de Week Zonder Vlees campagne

De eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond in maart 2018 plaats in Nederland, en is sindsdien een jaarlijks terugkerend initiatief in Nederland. De campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog De Hippe Vegetariër en de kookboeken De Vegabijbel en De Vega Atlas. Nationale Week Zonder Vlees is een stichting en kent een officiële ANBI-status. Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ van de Europese Unie kan de campagne vanaf 2023 worden uitgerold in verschillende Europese landen als onderdeel van het LIKE-A-PRO project, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. België wordt in oktober 2023 het eerste land binnen de Europese Unie dat de campagne uitrolt. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er één of twee additionele Europese landen worden toegevoegd.

Gefinancierd door de Europese Unie onder het LIKE-A-PRO project. Standpunten en meningen zijn enkel en alleen van de auteur(s) en komen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, LIKE-A-PRO, het Horizon Action Grant of Innovarum. De Europese Unie noch de subsidie verlenende autoriteiten kunnen hiervoor verantwoordelijk worden gehouden.