7 tips om een plantaardig eetpatroon vol te houden

Of je nu al een tijdje bent gestart met een plantaardig dieet of tijdens de Week Zonder Vlees voor het eerst geïnspireerd bent geraakt, het volhouden van deze levensstijl kan soms een uitdaging zijn. Gelukkig zijn er allerlei manieren om je plantaardige avontuur voort te zetten en te blijven genieten van lekkere maaltijden zonder vlees! In dit artikel delen we 7 waardevolle tips die je helpen om te genieten van een maaltijd zonder vlees en zuivel! 

1. Alles op jouw eigen tempo
Een nieuw voedingspatroon eigen maken kost tijd. Net als met andere goede voornemens en gewoontes gaat dit na één week niet meteen vlekkeloos. Vind je het stiekem lastig? Doe het dan gewoon op je eigen tempo: één dag in de week geen vlees is ook al een hele stap. 

2. Kijk ook eens naar je lunch
Bedenk eens bij jezelf op welke momenten van de dag jij allemaal vlees eet. Veel mensen denken meteen aan het avondeten, maar misschien eet je juist vaak vleeswaren op brood? Dat kan ook de eerste stap zijn: nieuw broodbeleg ontdekken! Zoals hummus, groentespreads, gegrilde groenten of een eitje. 

3. Focus op de groenten, granen en peulvruchten
Groenten, granen en peulvruchten… Er zijn zoveel soorten! Dus daag jezelf uit en ga aan de slag met zoete aardappel, pastinaak of knolselderij. Experimenteer met freekeh, farro of bulgur, en varieer met linzen, kikkererwten en zwarte bonen. Verras jezelf, tot je alle soorten geprobeerd hebt. 

4. Varieer met de wereldkeuken
De Westerse keuken is vaak gefocust op vlees, maar dit is lang niet overal het geval. Neem bijvoorbeeld de Indiase, Thaise, Vietnamese of Libanese keuken, hier is plantaardig eten echt onderdeel van de cultuur. Dus kijk ook verder dan onze grenzen en laat je inspireren door de smaken van Azië en het Midden-Oosten! 

5. Zoek een plantaardig kookboek waar je blij van wordt
Een goede inspiratiebron is het halve werk. Als je door een boek bladert en al honger krijgt als je naar de foto’s kijkt, dan weet je dat je goed zit. Er zijn ongelofelijk veel inspirerende vegetarische kookboeken, van simpele tot uitgebreide recepten, met weinig of veel ingrediënten. 

6. Maak er een uitdaging van
Maak er een uitdaging van en doe het samen! Kook met een groepje vrienden of familie elk om beurt één avond per week vegetarisch voor elkaar. Of maak er samen met je partner een spelletje van en probeer samen één kookboek van A tot Z uit te koken. 

7. Last but not least: maak er een feest van! 
Groentegerechten zijn kleurrijk en smaakvol. Dus verwen jezelf: maak je gerecht af met geroosterde noten, voeg verse kruiden toe en doe er een flinke schep hummus bij. Een dagje zonder vlees wordt op deze manier vanzelf een feestje zonder vlees! 

We hopen alleen dat je genoeg inspiratie hebt opgedaan om vanaf nu één, twee of misschien zelfs drie dagen in de week te genieten van een maaltijd zonder vlees. Eet smakelijk!